
357

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME

DÖRDÜNCÜ DAİRE

 TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK

(Başvuru no. 3002/03 ve 23676/03)

SONKARAR

STRAZBURG

10 Mart 2009

KESİNLEŞME

10/06/2009

Bu sonkarar kesinleşmiştir. Karar yazım düzeltmelerine tabi tutulabilir.



358

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

 Times Newspapers Limited (no 2) – Birleşik Krallık davasında,

İnsan Hakları Avrupa Mahkemesi Dördüncü Dairesi aşağıdaki yargıçlarla toplanmıştır:

Başkan: Lech Garlicki,  
Üyeler:  Nicolas Bratza, 
	     Giovanni Bonello, 
	     Ljiljana Mijović, 
	     Päivi Hirvelä, 
	     Ledi Bianku, 
	     Nebojša Vučinić,  
Daire Yazı İşleri Müdürü: Lawrence Early

17 şubat 2009 tarihinde kapalı olarak müzakerede bulunan Mahkeme, aynı tarihte aşa-
ğıdaki sonkararı kabul etmiştir: 

USUL

1.  Bu dava, İnsan Hakları ve Temel Özgürlükler Avrupa Sözleşmesi’nin (“Sözleşme”) 34. 
maddesi uyarınca Times Newspapers Limited (“başvurucu şirket”)’ın 28 Ekim 2002 ve 
28 Temmuz 2003 tarihlerinde, Büyük Britanya Birleşik Krallığı ve Kuzey İrlanda’ya karşı 
Mahkeme’ye yaptığı 3002/03 ve 23676/03 sayılı başvurulardan kaynaklanmıştır.

2.  Başvurucu şirket Mahkeme önünde, Londra’da bulunan Reynolds Porter Chamber-
lain hukuk bürosu tarafından temsil edilmiştir. İngiliz hükümeti (“Hükümet”) kendi 
görevlisi, Dışişleri ve Commonwealth Bakanlığı’ndan  Avukat  J. Grainger  tarafından 
temsil edilmiştir.

3.    Başvurucu yaptığı başvurularda, Birleşik Krallık hukukunda yer alan,  internette 
yayınlanan içeriğin indirildiği her seferinde yeni bir hakaret davasına yol açabileceği 
yönündeki kuralın (“İnternet yayını kuralı”) ifade özgürlüğüne haksız ve orantısız bir 
müdahale oluşturduğunu ileri sürmüştür.

4.    Mahkeme 11 Ekim 2005 tarihinde başvuruları kısmen kabuledilemez bulmuş ve 
başvurunun kabuledilebilir bulunan kısmını Hükümet’e iletmiştir. Mahkeme ayrı-
ca davanın kabuledilebilirlik ve esas incelemesini birlikte yapmaya karar vermiştir. 
(Sözleşme’nin  29(3). fıkrası) 

DAVANIN ESASI

I.  DAVA KONUSU OLAYLAR

5.  Başvurucu şirket The Times günlük gazetesinin sahibi ve yayıncısıdır. Şirket merkezi 
İngiltere’de bulunmaktadır.



359

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

A.   Times’ta yayınlanan iki yazı

6.   8 Eylül 1999 tarihinde Times’ın yazılı basımında “Kara para aklama suçundan şüpheli 
ikinci Rus” başlıklı bir haber yayınlanmıştır. Haberde şunlar yer almaktadır:

“İngiliz ve Amerikalı araştırmacılar, Rus mafyasının ikinci patronu olduğu iddia 
edilen bir kişinin Bank of New York  kanalıyla gerçekleştirilen kara para aklama 
operasyonlarında oynadığı rolü inceliyorlar.

Araştırmacıların CIA’nin “Rus mafyasıyla bağlantılı bir örgüt” olarak tarif ettiği 
Nordex şirketinin sahibi olan G.L.’nin (açık ismine orijinal haberde tam olarak yer 
verilmişti) ilişkilerini incelediği görülüyor.  

G.L.’nin ismi, daha önce Rus vatandaşlarına ait hesaplar için milyonlarca dolar 
kara parayı akladığından şüphelenilen Bank of New York  davasıyla bağlantılı ola-
bilecek aklama olayları üzerine yürütülen soruşturmalarda geçti. 

90’lı yılların başında Rusya doğumlu bu iş adamı, Nordex’in Viyana’da bulunan 
eski uluslararası şirket merkezini büyük çapta kara para aklama operasyonları için 
kullandığından şüphelenen araştırmacıların dikkatini çekmişti. G.L.’nin ismi aynı 
zamanda İngiliz polisinin 1995’te Rus mafyasının Londra’daki gücü üzerine hazır-
ladığı, “Ivan operasyonu” başlıklı bir soruşturma raporunda da geçmişti.  

G.L. herhangi bir şekilde suç işlediğini ya da bir suça karıştığını bir çok kez inkar 
etti.  

O tarihten itibaren Viyana’dan ayrılan Nordex’in aynı zamanda nükleer silah 
kaçakçılığı yaptığı iddia edildi. 90’lı yılların ortalarında bu şirketin eski Sovyetler 
Birliği’nde mukim 60, Batı’da ise 40 şirketi kontrol ettiği ifade ediliyordu. 

Times bu birimlerin 8 ila 10’unun İngiliz yargı yetkisi içinde bulunan topraklarda, 
özellikle Channel adalarında ve Man adasında kurulmuş off-shore şirketleri oldu-
ğu bilgisine ulaştı.  

Bu şirketler, çalıştığı yer ve evi Londra polisleri tarafından 1996’da aranan Lond-
ralı bir muhasebe uzmanı tarafından yönetiliyordu.  

Bunların Rusya’dan gelen fonların Avrupa bankalarına transfer edilmeden önce 
aklanmasını kolaylaştırdığından şüpheleniliyordu. Muhasebe uzmanı aleyhindeki  
suçlamalar rağmen, hakkında hiç bir zaman dava açılmadı. 

Hemen hemen aynı anda G.L.’nin temsilcisi olduğu iddia edilen Yugoslav ortağı 
yakalandı ve Londra havaalanına indiğinde sorgulandı. Kendisi aleyhine yapılan 
suçlamadan bir dava açılmadı.  

İngiliz makamlarının yürüttüğü soruşturmalardan bir sonuç alınamamasının se-



360

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

bebinin Nordex’in denetimindeki off-shore şirketleri tarafından akıtılan fonlarla 
suç faaliyetleri arasında bir bağlantı kurmanın zorluğu olduğuna inanılıyor. 

G.L.’nin geçmişte eski Rus başbakanı Victor Tchernomyrdine ile iş yaptığı iddia 
ediliyor. G.L.’nin ismi, Demokrat Partinin 1993 yılında düzenlediği bir yardım top-
lama kampanyasında Başkan Clinton’la birlikte fotoğrafının çekildiği ortaya çıktı-
ğında basında manşetlere çıkmıştı.   

G.L.’nin aynı zamanda Bank of New York   hakkında açılan soruşturmanın mer-
kezinde yer alan, Macaristan’a yerleşmiş mafya lideri Semion Mogilevitch’le de iş 
ilişkileri kurduğu iddiası gündeme gelmişti.” 

7.   14 Ekim 1999 tarihinde Times’da “bir iş adamının karısı, eşinin mafya lideriyle iliş-
kisi olduğunu açıkladı.” başlıklı ikinci bir haber yayınlanmıştır. Haberde şu ifadeler yer 
almaktadır: 

“İsviçre makamları tarafından kara para aklama şüphesiyle hakkında  soruş-
turma yürütülen bir iş adamının eşi, kocasının, mafya lideri olduğu iddia edilen 
G.L.’nin dostu olduğunu açıkladı.  

Lyudmila Tchernoï İsviçre makamlarının yürüttüğü bir soruşturmada şüpheli 
olan aliminyum devi G.L.’nin, ayrıldığı eşi Lev Tchernoï’ya İsrail’e yerleştiği sırada 
personel ve şoför tahsis ettiğini belirtti.   (..)

Bayan Tchernoï’nin, eşi ile G.L. arasındaki ilişkileri hakkındaki açıklamaları doğru 
ise Bay Tchernoï hakkında yeni sorular uyanmaktadır. CIA 1996’da G.L. tarafından 
yönetilen, kara para aklama ve nükleer silah kaçakçılığı faaliyetlerine paravan iş-
levi gören şirket Nordex’in “Rus mafyasının faaliyetlerine karışmış bir örgüt” oldu-
ğunu açıklamıştır”.

1996’da G.L., 1993 yılında çekilmiş, kendisini başkan Clinton’la birlikte gösteren 
bir fotoğrafın gündeme gelmesiyle Amerika’da polemik yaratmıştır. Herhangi bir 
şekilde  suç işlediğini inkar etmiştir.”

8.  Bahse konu iki haber, başvurucuya ait gazetenin  yazılı versiyonunda yayımlandığı 
gün, Times’ın internet sitesine koyulmuştur.

B.  Yargılamanın başlaması

9.  G.L., Times’ın basılı versiyonunda yayınlanan iki yazı nedeniyle, 6 Aralık 1999 tarihin-
de başvurucu şirket, gazetenin genel yayın yönetmeni ve bahsi geçen yazıyı kaleme 
alan iki gazeteci aleyhine hakaret davası açmıştır (“ilk yargılama”). Davalılar suçlanan 
yazıların potansiyel olarak hakaret içermesi ihtimaline karşı çıkmamışlar ve yazıların 
içerdiği bilgilerin gerçekliğini kanıtlayacak delil getirmek için uğraşmamışlardır. Başvu-
rucu buların yerine, aktarılan olayların niteliği ve ciddiyeti nedeniyle, bunları kamunun 
bilgisine sunma görevleri olduğunu ve halkın bunlardan haberdar olma hakkı bulun-
duğunu ileri sürerek, sadece sınırlı sorumsuzluk kuralına dayanmışlardır. 



361

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

10.    Birinci yargılama devam ederken tartışma konusu yazılar başvurucu şirketin in-
ternet sitesinden kaldırılmamış ve arşiv sayfaları vasıtasıyla internet kullanıcılarının 
erişimine açık tutulmuştur. G.L. 6 Aralık 2000 tarihinde ikinci bir dava açarak, uyuşmaz-
lık konusu yazıların internette yayınlanmaya devam etmesinden şikayetçi olmuştur 
(“ikinci yargılama”). Bu davada da davalılar ilk başta bu yargılama çerçevesinde sınırlı 
sorumsuzluklarına dayanmakla yetinmişlerdir. İki dava birleştirilmiş ve sorumluluk ile 
tazminat miktarı olarak iki ayrı aşama şeklinde belirlenmiştir.

11.  Başvurucu şirket 23 Aralık 2000 tarihinde internet sitesindeki arşivde bulunan iki 
yazıya aşağıdaki uyarıyı eklemiştir: 

“Bu makale G.L’nin Asliye Mahkemesi [High Court] önünde Times Newspapers 
aleyhine hakaret davası açmasına sebep olmuştur. Times Newspapers hukuk servi-
sine önceden danışılmaksızın yeniden yayınlanmamalı ve kullanılmamalıdır.”

C.  İnternette yapılan yayınlara ilişkin yargılama 

12.  Davalılar,  “İnternet gazetesinde yayımlanan bir yazının kanunen sadece İnternet-
te ilk görünen halinin dava edilebileceğini ileri sürmek” (“tek yayın kuralı”) için, ikinci 
davadaki savunmalarını değiştirmek üzere başvurmuşlardır. Davalılar böylece ikinci 
davanın, 1980 tarihli Zamanaşımı Kanununun 4A maddesi gereğince zamanaşımına 
uğradığını iddia etmişlerdir. 

13.  Asliye Mahkemesi (High Court) bu talebi 19 Mart 2001 tarihinde reddetmiştir. As-
liye Mahkemesi yönde karar verirken, bilhassa  Duke of Brunswick – Harmer kararında 
ifade edilen, hakaret içeren bir açıklamanın yayımlandığı her seferinde ayrı bir davaya 
yol açabileceği şeklindeki common law kuralına (bk. aşağıda parag. 20) dayanmıştır. 
Asliye Mahkemesi bu kurala göre, internette yayımlanmış hakaret içeren yazıya her 
erişim anında bir dava sebebinin meydana gelmiş olabileceğini belirtmiştir (“internet 
yayını kuralı”). 

14.  20 Mart 2001 tarihinde Asliye Mahkemesi, davalıların birinci davada savunmaları-
nı verdikleri 21 Şubat 2000 tarihinden sonra yazıları İnternette tutma mecburiyetinde 
olduklarını ileri sürmelerinin makul bir sebebi bulunmadığını belirtmiştir. Sonuç olarak 
bu mahkeme, ikinci yargılama kapsamında ileri sürdükleri sınırlı sorumsuzluk savun-
masını reddetmiştir. 27 Mart 2001 tarihinde ikinci davada G.L. lehine karar çıkmış, za-
rarın hesaplanması saklı tutulmuştur. Başvurucu bu tarihte uyuşmazlık konusu yazıları 
internet sitesinden kaldırmıştır.

D.  Üst Mahkeme (The Court of Appeal) önündeki yargılama 

15. Davalılar, Asliye Mahkemesinin 19 Mart 2001 tarihinde verdiği, tek yayın kuralının 
uygulanmayacağı yönündeki kararına karşı üst başvuruda başvurmuşlardır. Davalılar, 
Internet yayını kuralının bir sonucu olarak, İnternet arşivleri bulunan gazetelerin ha-
karet içeren materyali yeniden yayımlamaktan aralıksız sorumlu tutulabileceklerine 
işaret ederek, bu kuralın Sözleşme’nin 10. maddesini ihlal ettiğini iddia etmişlerdir. Da-
valılar bu kuralın kaçınılmaz olarak gazetelerin internet ortamında arşiv hizmeti sunma 
arzuları üstünde caydırıcı bir etki yaratacağını ve böylece ifade özgürlüğünü sınırlandı-
racağını iddia etmişlerdir.



362

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

16.  Üst Mahkeme 5 Aralık 2001 tarihli kararla, ikinci yargılama sonucunda verilen ka-
rara karşı yapılan üst başvuruyu reddetmiştir. Heyet başkanı Yargıç Simon Brown şu 
açıklamada bulunmuştur: 

“Duke of Brunswick kararında ifade edilen kuralın, gazeteleri arşiv oluşturmaktan 
ve bunları erişime sunmaktan caydırarak ifade özgürlüğünü kısıtladığı şeklindeki 
teze katılmıyoruz. Her ne kadar, yazılı ya da internet üzerinden arşivlerin oluştu-
rulması toplumsal bir yarara hizmet ediyor olsa da bu, ifade özgürlüğünün görece 
önemsiz bir görünüşüdür. Arşive koyulan belgeler güncelliğini yitirmiş olup, bun-
ların yayınlanması güncel belgelerin yayınlanması kadar önemli değildir. Aynı şe-
kilde hakaretle ilgili mevzuatın mutlaka arşiv oluşturulmasını engelleyeceğini de 
düşünmüyoruz. Arşivlenen belgeler hakaret içeriyorsa ya da içerme ihtimali bu-
lunuyorsa okuyuculara bunlara gerçek değeri vermemeleri tavsiyesinde bulunan 
uygun bir uyarının eklenmesi, kural olarak her tür kırıcılığı ortadan kaldıracaktır.” 

17.  Davalıların temyiz talebi, Temyiz Mahkemesi (Lordlar Kamarası) tarafından 30 Nisan 
2002 tarihinde reddedilmiştir. Daha sonra başvurucunun G.L.’ye belirli miktar tazminat 
ile iki davadaki yargılama giderlerini ödemeyi kabul etmesi karşılığında, iki taraf arala-
rında anlaşmışlardır. 

II. KONUYLA İLGİLİ İÇ HUKUK VE UYGULAMA

A.  Zamanaşımına ilişkin 1980 tarihli yasa 

18.  1980 tarihli zamanaşımına ilişkin yasanın (“1980 tarihli Yasa”) 2. maddesi, haksız fiil 
davaları için altı yıllık genel zamanaşımı süresi öngörmüştür. Söz konusu yasanın 4A 
maddesi bu süreyi hakaret davası için sınırlamış ve şu şekilde düzenlemiştir:  

“İşbu yasanın 2. maddesiyle öngörülen genel süre 

a) hakaret ya da iftira nedeniyle açılan davalarda, 

b) değerli bir evrakın geçerliliğini şüpheye düşürme, malı kötüleme veya tüm 
diğer kötü niyetli sahte beyanlar nedeniyle açılan davalarda, 

uygulanmaz. Bu davaların her biri, davaya neden olan eylemin gerçekleştiği ta-
rihten itibaren bir yıl sonra zamanaşımına uğrar.”

19.  1980 tarihli yasanın 32A maddesi aşağıdaki gibidir:

“1.  Mahkemenin aşağıdaki hallerde bir dava açılmasını hakkaniyete uygun bul-
ması halinde, 

a)  işbu yasanın 4A maddesinin uygulanması davacının ya da temsil ettiği kişilerin aley-
hine olacak ise, ve

b)  bu fıkra uyarınca mahkeme tarafından verilecek her tür karar davacının ya da temsil 
ettiği kişilerin aleyhine olacak ise,



363

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

ilgili davanın tamamı veya dava sebeplerden biri bakımından bu hükmü uygu-
lamayabilir.

2. Mahkemenin bu maddeyi uygulaması durumunda davanın bütün koşullarını 
ve bilhassa aşağıda belirtilen hususları dikkate almak zorundadır:

a)  davacının gecikme süresi ve gecikme sebepleri,

b)  gecikme sebebinin veya sebeplerinden birinin davacının dava sebebini oluşturan 
olayı veya olaylardan birini 4A maddesinde belirtilen sürenin geçmesinden sonra öğ-
renmiş olmasından kaynaklanması halinde, 

i. davacının söz konusu olay ya da olayları öğrendiği tarih, ve 

ii. davacının söz konusu olaylar temelinde dava açma imkanı olduğunu ya da dava aça-
mayacağını öğrendikten sonra gösterdiği özen ve sürati, ve

c) gecikme dikkate alındığında, konuyla ilgili delillerin hangi ölçüde

i.  mevcut olmayabileceği, veya 

ii.  dava 4A maddesinde belirtilen sürede açılmış olsaydı, delilin şimdiye oranla önemi-
nin daha az olup olmadığı.”

B.  İnternette yayın kuralı

20.   [1849] 14 QB 154 sayılı Duke of Brunswick - Harmer kararı çok önemli bir common 
law kuralı tesis etmiştir. 19 Eylül 1830 tarihinde, yani hakaret davasının tabi olduğu 
zamanaşımı süresinin altı yıl olduğu dönemde,  Weekly Dispatch gazetesinde Bruns-
wick dükü aleyhinde hakaret içeren bir makale yayınlanmıştır. Söz konusu makalenin 
yayınlanmasından on yedi yıl sonra dükün bir temsilcisi, anılan makaleyi içeren sayının 
bir örneğini bu gazetenin servisinden elde etmiş; bir nüshasını da British Museum’dan 
almıştır. Dük bu belgelere dayanarak bir dava açmıştır. Davalı ilk yayın tarihi esas alındı-
ğında, davanın zamanaşımına uğradığını ileri sürmüştür. Davaya bakan mahkeme, ga-
zetenin anılan sayısının bir örneğinin davacının temsilcisine verilmiş olmasını, davaya 
sebebiyet verebilecek ayrı bir yayın olarak değerlendirmiştir.   

21.    [2001] QB 201 sayılı Godfrey - Demon Internet Limited olayında hakaret davası, 
daha önce kimliği belirsiz bir kişinin davacıya karşı hakaret içeren, başka bir internet 
sağlayıcısı kanalıyla yayınladığı bir mesajı tartışma forumuna koyan, sonra da arşivle-
yen İnternet sağlayıcılarına yöneltilmiştir. Davaya bakan hakimin görüşü şu yöndedir : 

“davalıların hakaret içeren bir mesajı yayımladıkları ya da mesajın kendi sunucu-
larındaki bir tartışma forumunda yayımlandığı her seferde bu mesajın bulunduğu 
foruma erişimi bulunan, kendi sağladıkları internet servisindeki tüm abonelerin 



364

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

habere ulaşabilmesi amacıyla yayımladıkları kanısındayım. Bu nedenle müşteri-
lerinden birinin “soc culture thai” forumuna bağlanarak davacıya hakaret içeren 
mesajdan haberdar olduğu andan itibaren bu müşteriye yönelik bir yayın mev-
cuttur.”

C.  Sınırlı sorumsuzluk savunması

22.  Sınırlı sorumsuzluk savunmasına ilişkin ilke kararı, [2001] 2 AC 127 sayılı Reynolds - 
Times Newspapers kararıdır. Bu karara göre sınırlı sorumsuzluk, hakaret davasına karşı 
kesin bir savunma teşkil etmektedir. Birkenhead’lı Yargıç Nicholls, Temyiz Mahkemesi 
önünde bu savunmaya ilişkin şu gözlemlerde bulunmuştur : 

“ bu savunmanın, haberi yapan ile haberin ulaştığı kişi arasında haberin yapıl-
masını gerektiren bir ödev ya da yararın var olması gerektiği fikrini esas aldığı 
konusunda genel bir uzlaşma vardır. Bu açıdan Lord Atkinson [1917] A.C. 309, 334 
sayılı Adam – Ward kararında, sıklıkla alıntılanan aşağıdaki gözlemde bulunmuş-
tur:

“sorumsuzluk, bir haberi yayımlayan kişinin bu haberi yayınlamada hukuki, top-
lumsal ya da ahlaki bir yarar ya da görevinin bulunması halinde ve bu habere  eri-
şimin de haberin alıcısı için eşdeğerde bir yarar ya da ödev içermesi durumunda 
uygulanabilir. Bu karşılıklılık, asli bir unsurdur.”

C.  Basın Şikayet Komisyonunun Davranış Kuralları 

23.  Basın Şikayet Komisyonu («PCC») düzenli olarak yeniden incelemeye tabi tutulan 
ve ihtiyaca göre değiştirilen davranış kurallarını kabul etmiştir. Bu kuralların güncel ha-
linin ilk paragrafı aşağıdaki şekildedir: 

“1. Gerçeklik

i.   Basın gerçek dışı, yanıltıcı ya da çarpıtılmış haberleri ve görüntüleri yayınla-
mamaya özen göstermek zorundadır.

 ii.  Basın yayımladığı haber ve görüntülerden kayda değer ölçüde gerçek dışı, 
yanıltıcı ya da çarpıtılmış olanları en kısa zamanda ve gerekli önceliği vererek dü-
zeltmeli ve gerekirse bir özür yayımlamalıdır.  

iii.  Basın tarafgir olmakta serbesttir, fakat olayları, tahminleri ve yorumları birbi-
rinden açıkça ayırmalıdır. 

iv.  İki taraf arasında varılan anlaşmada farklı bir hüküm bulunmadıkça ya da üze-
rinde anlaşmaya varılmış yazılı bir beyan yayınlanmadıkça, bir yayın, taraf olduğu 
hakaret davasının sonucunu hakkaniyete ve gerçeğe uygun olarak aktarmalıdır. “



365

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

D.  Amerika Birleşik Devletleri’nde uygulanan tek yayın kuralı 

24.    İngiliz mahkemelerinin aksine, Amerikan mahkemeleri “tek yayın kuralı” nı uy-
gulamaktadırlar.  İlk olarak 1941’de yayımlanan, sonrasında pek çok baskı yapmış ve 
1946’da hala yayınlanmakta olan bir kitabın konu olduğu (1948) 81 N.E.2d 45) sayılı 
Gregoire - GP Putnam’s Sons davasında New York Üst Mahkemesi, Duke of Brunswick 
– Harmer kararında belirtilen kurala atıfta bulunmuş, fakat bu kuralın “modern kitlesel 
yayın yöntemlerinin doğuşuna tanıklık eden bir döneme göre çok geride kalmış bir 
devre” ait olduğunu ve modern koşullara uygun olmadığını belirtmiştir. Üst Mahkeme 
söz konusu kuralı uygulamamış ve aşağıdaki şekilde karar vererek, zamanaşımı süre-
sinin 1941 yılında, suçlanan kitabın ilk satışa çıktığı andan itibaren işlemeye başladığı 
sonucuna varmıştır:

“[Duke of Brunswick – Harmer kararıyla koyulan kural], zamanaşımının, ihtilaf ko-
nusu kitabın bir nüshası var oldukça ve kitabın editörü bunu satışa ya da halkın 
erişimine sunmaya devam ettikçe işlemeye başlamayacağını öngörmektedir. Bu 
kuralın uygulanması yasa koyucunun iradesine aykırı düşer.”

25.   Tek yayın kuralı, daha sonra (2002) NY int 88 sayılı  Firth - State of New York da-
vasında, 16 aralık 1996’da yapılan bir konferans esnasında kamuoyuna açıklanan ve 
aynı gün internette yayımlanan bir raporun konu olduğu bir internet yayınına uygu-
lanmıştır. Söz konusu rapora karşı bir yıl sonra bir hakaret davası açılmıştır. New York 
Üst Mahkemesi bu davada zamanaşımının, raporun internet sitesinden ilk indirildiği 
andan itibaren işlemeye başladığına ve zamanaşımının internet kullanıcılarının daha 
sonraki erişimleriyle kesilmediğine karar vermiştir. Üst Mahkeme bu durumu aşağıdaki 
şekilde açıklamıştır: 

“tek yayın kuralının kabul edilmesine yol açan ilkeler, internetin sunduğu eşza-
manlı ve dünya çapında yayın olanaklarının hızla artışı da dikkate alındığında, ku-
ralın raporun (..) internet üzerinden (...) yayımlanması durumunda (...) da a fortiori 
(evleviyetle) uygulanmasını gerektirmektedir. Çoklu yayını esas alan bir kuralın 
uygulanması, zamanaşımı süresini sürekli yeniden başlatarak belirsiz bir biçimde 
uzatılmasına, dava sayısının artmasına ve aynı zamanda davalıların sürekli saldırı 
riskiyle karşı karşıya kalmasına sebep olacaktır. Internet üzerinde, ki şüphesiz bu 
ağın bize sunduğu yarar büyüktür, haberlerin ve fikirlerin özgürce ve herkese açık 
biçimde yayımlanması, bu yolla kaçınılmaz biçimde engellenmiş olacaktır.      

KARAR GEREKÇESİ

I.  SÖZLEŞME’NİN 10. MADDESİNİN İHLAL EDİLDİĞİ İDDİASI

26.  Başvurucu, internette yayın kuralının Sözleşme’nin 10. maddesiyle güvence altına 
alındığı biçimiyle ifade özgürlüğünü, haksız ve orantısız bir şekilde kısıtladığını iddia 
etmektedir. Bu maddenin ilgili kısmı aşağıdaki gibidir: 

“1.  Herkes görüşlerini açıklama ve anlatım özgürlüğüne sahiptir. Bu 
hak, kanaat özgürlüğü ile kamu otoritelerinin müdahalesi ve ülke sı-



366

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

nırları söz konusu olmaksızın haber veya fikir almak ve vermek öz-
gürlüğünü de içerir. Bu madde, devletlerin radyo, televizyon ve si-
nema işletmelerini bir izin rejimine bağlı tutmalarına engel değildir.   
2.  Kullanılması görev ve sorumluluk yükleyen bu özgürlükler, demokratik bir 
toplumda, zorunlu tedbirler niteliğinde olarak, (...) başkalarının şöhret ve hakla-
rının korunması (...) için yasayla öngörülen bazı biçim koşullarına, sınırlamalara 
ve yaptırımlara bağlanabilir.”

A.  Kabuledilebilirlik

27.  Mahkeme Sözleşme’nin 10. maddesinin sadece haberleri iletme hakkını değil, aynı 
zamanda halkın haber alma hakkını da güvence altına aldığını bir çok kez belirtmiştir. 
(bk. Observer ve Guardian – Birleşik Krallık, 26  Kasım 1991, §59b, Seri A no. 216; ve 
Guerra ve Diğerleri – İtalya, 19 Şubat 1998, §53, Recueil des arrêts et décisions 1998-I)). 
İnternet siteleri, erişilebilirlikleri ve çok sayıda veriyi saklamak ve yaymak konusunda-
ki yeterlilikleri sayesinde, halkın güncel haberlere erişimine ve daha genel olarak ha-
berlerin iletilmesinin kolaylaşmasına büyük oranda hizmet etmektedirler. Mahkeme, 
internette arşiv oluşturmanın internet sitelerinin sahip olduğu rolün asli bir bileşeni ol-
duğu için, Sözleşme’nin 10. maddesinin uygulama alanı içinde yer aldığı görüşündedir.

28.  Mahkeme başvurucunun dile getirdiği şikayetin Sözleşme’nin 35(3). fıkrası çerçeve-
sinde açıkça temelden yoksun olmadığını tespit etmektedir. Mahkeme aynı zamanda 
başvurunun diğer kabuledilemezlik sebeplerinden hiç birini taşımadığını saptamakta-
dır. Bu nedenle başvurunun kabuledilebilir bulunması gerekmektedir.  

B.  Esas

1.  Tarafların görüşleri

a)  Başvurucunun iddiası

29.    Başvurucu internette yayın kuralının, bu ağ vasıtasıyla kamunun erişimine açık 
arşivler oluşturma kabiliyetini kısıtladığını iddia etmektedir. Söz konusu kuralın ifade 
özgürlüğü üzerindeki “caydırıcı etkisi”, ilgilinin elektronik arşivlerinde bulunan haberin 
yayılması için herhangi bir girişimde bulunmaması nedeniyle daha da ağırlaşmaktadır. 
Sözleşme’nin 10. maddesi, tek yayın kuralının uygulanmasını gerektirmektedir.

30.    Başvurucu, arşiv tutmanın ifade özgürlüğünün önemsiz bir görünümü olduğu 
yönünde Üst Mahkemenin vardığı sonuca karşı çıkmıştır. Başvurucu, tarihi verilerin 
bütünlüğünün ve erişilebilirliğinin açık ve demokratik bir toplumda büyük bir önem 
taşıdığına işaret etmiştir.

31.  Başvurucu, bir hakaret davasında sınırlı sorumsuzluk savunmasının tam bir savun-
ma olduğu dikkate alındığında, ilgilinin dava devam ederken uyuşmazlık konusu ya-
zılara bir uyarı eklemek zorunluluğunun bulunmaması gerektiğini iddia etmiştir. Basın 
şikayet Komisyonu’nun davranış kuralları, bir yazının ancak yargısal bir karara ya da 
davacının lehine bir anlaşmaya konu olması halinde gazetelere bir görüş ya da uyarı 



367

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

yayınlama yükümlülüğü getirmektedir.  Bunun dışında kurala getirilecek her tür fark-
lı yorum basına çok büyük sayıda yayına kayıt düşme zorunluluğu getirecektir. İlgili, 
potansiyel olarak zamanla değişebilecek olan, hakaret içerdiği gerekçesiyle bir uyarı 
koyulması gereken yazıları seçme konusunda yaşanacak zorluk nedeniyle, internet 
üzerinden yayımlanan, her gün ortalama 500 kez indirilen arşivlerini sürekli olarak ye-
niden incelemek zorunda kalacaktır.

32. Başvurucu, Mahkeme’nin ortaya çıkan bu genel kuralı, görülmekte olan davanın 
özelliklerini dikkate almaksızın inceleyebileceğini iddia etmiştir. Başvurucu aynı za-
manda G.L.’nin haklarının da söz konusu olduğunu kabul etmekle birlikte, tek yayın 
kuralının uygulanmasının, mahkemeye etkili başvuru hakkı üzerinde aşırı kısıtlama 
oluşturmayacağı kanaatindedir.   

b)  Hükümetin savunması

33.  Hükümet, gazetecilerin suçlama konusu iki yazıyı kaleme alırken sorumluluk duy-
gusuyla hareket etmedikleri şeklinde ulusal mahkemelerin vardıkları sonuçlara dayan-
mıştır. Başvurucu ayrıca söz konusu yazılarla ilgili uyarıyı sitesinde ancak 23 aralık 2000 
tarihinde, yani ilk hakaret davası açıldıktan 12 ay sonra yayınlamıştır. 

34.  Hükümet, arşiv oluşturulmasının toplumsal bir yarara hizmet ettiğini kabul etmek-
le birlikte, ifade özgürlüğünün veya önemli bir görünümünü oluşturmadığı kanaatin-
dedir. Zira arşivlenen haberler, “bayat haberler”dir. Mevcut olayda ilgilinin internette 
arşiv tutamadığını ya da bundan caydırıldığını gösteren hiç bir bulgu yoktur. Öte yan-
dan suç konusu yazılardaki kırıcı unsurları kaldırmak için kendisinden atması beklenen 
adımların kendisine yüklediği herhangi bir külfet yoktur.  

35.  Hükümet, başvurucunun sürekli sorumluluğuna gidileceği yönündeki iddiası ko-
nusunda ise, mevcut olayda sürekli sorumluluk sorunu bulunmadığını gözlemlemiştir. 
Hükümet ikinci davanın ilk davayla eşzamanlı olduğuna ve olaydan yıllar sonra ba-
yat iddialar doğurmadığına işaret etmiştir. Her halükarda, tek yayın kuralı uygulansa 
dahi: 1) başvurucunun hakaret içerdiğini bildiği yazıları uyarı koymaksızın ve olayların 
gerçekliğini kanıtlamaya uğraşmaksızın yayınlamaya devam etmesi, İngiliz hukukuna 
göre bağımsız bir dava hakkı veren bir haksız fiil teşkil etmektedir, ve 2) şayet yasa, 
söz konusu kuralın uygulanmasıyla ilgili olarak, 1980 tarihli yasanın 31A maddesinden 
kaynaklandığı üzere, hakimlere belirli bir takdir hakkı vermiş olsa idi, davaya bakan 
hakimler davanın koşulları dikkate alındığında pek tabi ki bu haklarını G.L.’nin ikinci bir 
dava açmasına izin vermek yönünde kullanabilirlerdi.   

36. Hükümet bu noktada, görülmekte olan davada G.L.’nin Sözleşme’nin 8 ve 6. mad-
deleri bakımından çatışan haklarının da söz konusu olduğunu vurgulamıştır. Tek yayın 
kuralı ile internette yayın kuralı arasında bir seçim yapılırken bunların dikkate alınması 
gerekmektedir. Hükümet, diğer hukuk sistemlerinde konuyla ilgili yaklaşımlarda bir 
uyum söz konusu olmadığına işaret etmiştir. Sonuç olarak, görülmekte olan davada 
internet yayını kuralının uygulanması başvurucunun ifade özgürlüğüne yönelik meşru 
ve orantılı bir sınırlama teşkil ettiğinden, Sözleşme’nin 10. maddesi ihlal edilmemiştir.  



368

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

2.  Mahkeme’nin değerlendirmesi

37.  Mahkeme ilgilinin ikinci yargılama sonunda mahkum edildiğini tespit etmektedir. 
Ayrıca başvurucunun daha sonra G.L.’ye tazminat talebi ve iki yargılamaya ilişkin mas-
raflar için ödeme yaptığını gözlemlemektedir. Mahkeme bu şartlarda, yapılan yargıla-
malardan ikincisinin ilgilinin ifade özgürlüğüne yönelik bir müdahale oluşturduğu ka-
nısına varmıştır. Bu tür bir müdahale “hukuken öngörülmüş”, 10(2). fıkrasında belirtilen 
meşru bir amaca ya da amaçlara yönelik ve bu amaçlara ulaşmak için “demokratik bir 
toplumda “gerekli” olmadıkça, Sözleşme’nin 10. maddesi ihlal eder.

a)  ”Hukuken öngörülmüş” olma

38.  Başvurucu  Duke of Brunswick – Harmer kararıyla kabul edilen ve  Godfrey - Demon 
Internet Limited davasında geliştirilen kuralın uygulanmasının yarattığı müdahalenin 
hukukiliğine itiraz etmemektedir. Mahkeme aksi yönde karar vermek için bir sebep 
görmemekte ve ilgilinin ifade özgürlüğüne yapılan müdahalenin, Sözleşme’nin 10(2). 
fıkrası anlamında “hukuken öngörülmüş” olduğuna hükmetmektedir. 

b)  Meşru amaç

39.  İnternette yayın kuralı başkalarının haklarını ve şerefini korumayı amaçlamaktadır. 
İtiraz edilen müdahalenin meşru bir amaç taşıdığı hususu ihtilaflı olmayıp, Mahkeme 
de bunu kabul etmektedir. 

c)  ”Demokratik bir toplumda gerekli”

i.  Genel ilkeler

40.    Mahkeme ifade özgürlüğünün demokratik toplumun asli temellerinden birini 
oluşturduğunu ve basına sağlanan koruyucuların özel bir önem taşıdığını hatırlatır. 
Basının, diğerlerinin yanı sıra, özellikle “başkalarının şeref ve haklarının korunması”yla 
ilgili koyulmuş bazı sınırları aşmaması gerekir; buna karşın kamu yararı taşıyan mesele-
ler üzerine haberler ve fikirleri yayınlama görevi de basına düşmektedir. Basının haber 
verme  işlevine, halk için bu haberleri alma hakkı eşlik etmektedir. Böyle olmasaydı 
basın asli görevi olan “bekçi köpeği” rolünü oynayamazdı (bk. Observer ve Guardian 
– Birleşik Krallık 26 Kasım 1991, §59,  Seri A no. 216).

41.  Mahkeme, basına dayatılan, meşru bir genel yarar  taşıyan sorunların tartışılmasına 
katılmaktan caydırıcı yaptırımları ya da tedbirleri, Sözleşme’nin 10. maddesi açısından 
incelerken daha büyük bir özen göstermesi gerektiğini vurgular. (bk. Bladet Tromsø et 
Stensaas – Norveç [GC], no. 21980/93, §64, CEDH 1999-III). Ayrıca halkın almaya hakkı 
olan haberlere erişimini sınırlayan her tedbirin, çok zorlayıcı nedenlerle gerekçelendi-
rilmek zorunda olduğunu hatırlatır. (bk. Timpul Info-Magazin ve Anghel – Moldova, no. 
42864/05, §31, 27 kasım 2007).

42.  Buna karşın Sözleşme’nin 10. maddesi, basının halkın yararına olan ciddi meseleleri 
işlemesinin söz konusu olduğu durumlarda dahi, hiç bir sınırlama içermeyen bir ifade 
özgürlüğünü güvenceye almaz. Bu maddenin 2. fıkrası uyarınca basın ifade özgürlüğü-
nü kullanırken, görev ve sorumluluklarına uygun davranmak durumundadır. Bu görev 



369

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

ve sorumluluklar, görülmekte olan davada olduğu gibi, basının yayımladığı haberle-
rin bireylerin şeref ve hakları üzerinde ağır etkiler yaratma riski taşıdığı durumlarda, 
özellikle önem arz etmektedir. Diğer yandan Sözleşme’nin 10. maddesinin gazeteci-
lere sunduğu koruma, gerçeğe uygun ve sorumlu bir gazeteciliğin gerektirdiği ilkeleri 
gözeten, güvenilir haberler sunacak biçimde iyi niyetle hareket etme şartına bağlıdır. 
(bk. Fressoz et Roire – Fransa [GC], no. 29183/95, §54, CEDH 1999‑I ; ve Bladet Tromsø 
et Stensaas, a.g.k., §65).

43.  Mahkeme son olarak bir müdahalenin meşru olup olmadığını incelerken görevi-
nin, kendi görüşünü ulusal makamlarınkine ikame etmek değil, fakat ulusal makamla-
rın aldıkları kararların, Sözleşme’nin 10. maddesi açısından ve davanın bütünü ışığında 
üye devletlere tanınan takdir alanı içinde kalıp kalmadığını incelemek olduğunu hatır-
latır (bk. Handyside – Birleşik Krallık, 7 Aralık 1976, §50, A Seri no. 24).

ii.  Yukarıda ifade edilen ilkelerin görülmekte olan davaya uygulanması

44.  Başvurucu, tek yayın kuralı yerine internet yayını kuralının kabul edilmesinin kendi-
sini sürekli yargılanma tehlikesiyle karşı karşıya bıraktığını ileri sürmektedir.

45.  Mahkeme öncelikle başvurucunun, internet üzerinde arşiv oluşturmanın, aktüali-
tenin ve haberlerin saklanmasına ve erişilebilirliğine büyük ölçüde hizmet ettiği şeklin-
deki tezine katılmaktadır. Bahse konu arşivler özellikle doğrudan halkın erişimine açık 
ve genelde ücretsiz olmaları nedeniyle, tarih eğitimi ve araştırmaları için değerli bir 
kaynak sunmaktadır. Mahkeme bu nedenle, demokratik bir toplumda basının ilk işlevi 
olan “bekçi köpeği” rolünün yanı sıra, daha önce yayınlanmış haberlerden yola çıkarak 
arşivler oluşturmak ve bunları halkın erişimine sunmak gibi değerli bir ikinci rolünün 
de olduğunu düşünmektedir. Ancak, geçmişteki olayların arşivlenmiş olması halin-
de devletlere yarışan haklar arasında denge kurması için tanınan takdir alanı, güncel 
olaylara ilişkin haberlere nazaran tanınan takdir alanından daha geniştir. Bu bağlamda, 
basının yayınlanmış haberlerin gerçekliğini teyid etmek suretiyle sorumlu gazetecilik 
ilkelerine uygun hareket etme görevi, güncel haberlere nazaran, doğası itibariyle eski-
yen ve yayınlanması ivedilik arz etmeyen geçmişe ilişkin haberlerde bakımından daha 
katı görünmektedir. 

46.   Mahkeme ayrıca hakaret davalarına zamanaşımı süreleri koymadaki amacın, ha-
karete uğrayanların itibarlarını korumaları için daha kısa sürede harekete geçmelerini 
sağlamak olduğunu, çünkü hakaretten dava edilen gazetelerin zamanın geçmesiyle kı-
sıtlanmaksızın kendilerini savunma imkanına sahip olabilecekleri ve kaçınılmaz olarak 
zamanla belgelerin kaybolabileceğini ve hafızaların zayıflayabileceğini gözlemlemek-
tedir. Bir zamanaşımı süresinin uzunluğu belirlenirken, basının ifade özgürlüğü hak-
kından yararlandığı korumanın, bireylerin şereflerini koruma ve gerekirse bu amaçla 
mahkemeye başvurma haklarıyla dengelemelidir. Uygun zamanaşımı sürelerini belir-
lemek ve zamanaşımı sürelerine istisnanın uygulanabileceği halleri göstermek, kural 
olarak, takdir yetkilerini kullanmakta olan Sözleşmeci Devletlerin işidir (bk. Stubbings 
ve Diğerleri – Birleşik Krallık,  22 Ekim 1996, §54-55, Recueil 1996-IV).

47.  Mahkeme, mevcut olayda yazılara karşı hakaret davalarının Aralık 1999’da açılmış 
olmasına rağmen, başvurucunun internet sitesinde arşivlenmiş ihtilaf konusu yazılarla 
ilgili uyarıyı ancak Aralık 2000’de yayınlamasının önemli olduğu kanısındadır. Mahke-



370

TIMES NEWSPAPERS LIMITED (No. 1 ve 2) – BİRLEŞİK KRALLIK SONKARARI

me, hakaretamiz olduğu bilinen ya da hakaretamiz olabilecek yazılara eklenecek bir 
uyarının “kural olarak bu yazıların taşıdığı her tür kırıcılığı ortadan kaldırdığı” şeklinde 
Üst Mahkeme’nin vardığı sonucu hatırlatır. Mahkeme, başvurucunun uyarı eklemenin 
aşırı bir yükümlülük olduğunu savunması konusunda, başvurucunun kendi arşiv hiz-
metini kendisinin yönettiğini gözlemlemektedir. Aynı şekilde Üst Mahkemenin haka-
retamiz olma ihtimali bulunan yazıların gazetenin arşivinden tamamen kaldırılması 
gerektiğini ifade etmediğini kaydedilmelidir. Bu koşullarda Mahkeme, Üst Mahkeme 
gibi, yazılı basında yayınlanan bir yazıyla ilgili hakaret davası açıldığından gazetenin 
haberdar edilmesi halinde, söz konusu yazının yer aldığı internet arşivine uygun bir 
uyarı ekleme yükümlülüğünün ifade özgürlüğüne orantısız bir müdahale oluşturma-
dığı görüşündedir. Diğer yandan Mahkeme, başvurucunun nihayetinde suçlanan yazı-
lara kısa bir uyarı yazısı eklemiş olduğunu, bunun da başvurucu tarafından bu uygula-
manın taşıdığı zorluklara ilişkin ileri sürülen tezi desteksiz bıraktığını kaydeder.

48.   Mahkeme yukarıda vardığı sonuç ışığında, internette yayın kuralının görülmekte 
olan davada uygulanmasının daha geniş bir caydırıcı etkisinin olduğu şeklindeki iddiayı 
incelemeye gerek olmadığı görüşündedir. Buna karşın başvurucuya yöneltilen hakaret 
davalarının ikisinin de aynı iki yazıyı konu aldığını kaydetmektedir. Suçlanan yazıların 
yayınlanmasından iki-üç ay sonra açılan ilk dava, bir yıl olan zamanaşımı süresi içinde-
dir. İkinci dava ise ilk yayından 14-15 ay sonra, ilk davaya ilişkin yargılama henüz devam 
ederken açılmıştır. Mahkeme zamanın geçmesinin başvurucunun internette yapılan 
yayın nedeniyle maruz kaldığı hakaret davasındaki savunmasını hazırlamasını engel-
lediğini düşünmek için hiç bir sebep olmadığını gözlemlemektedir. Dolayısıyla mevcut 
davada hakaret nedeniyle süresiz bir sorumluluğun varlığına bağlı hiç bir güçlük gün-
deme gelmemiştir. Buna karşın Mahkeme, hakarete uğrayan kişilerin şereflerini koru-
mak için gerçek bir imkana sahip olmaları gerektiğini kabul ederken, istisnai koşullarca 
haklı kılınmamış, geç açılmış bir hakaret davasının Sözleşme’nin 10. maddesi anlamında 
basın özgürlüğüne orantısız bir müdahale oluşturabileceğini vurgulamaktadır.  

49.  Mahkeme yukarıda ifade edilenler ışığında, başvurucunun kendisi aleyhine açılan 
ikinci hakaret davası sonucunda ulusal mahkemeler tarafından, ihtilaf konusu iki yazıyı 
internette tutmaya devam etmesi sebebiyle mahkum edilmesinin, ifade özgürlüğüne 
yönelik haklı ve orantılı bir sınırlama olduğu sonucuna varmıştır.  

50.  Bu nedenle Sözleşme’nin 10. maddesi ihlal edilmemiştir.  

BU GEREKÇELERLE MAHKEME OYBİRLİĞİYLE,

1.  Başvurunun geri kalan kısmının kabul edilebilir olduğuna, 

2.  Sözleşme’nin 10. maddesinin ihlal edilmediğine,

KARAR VERMİŞTİR.

İngilizce kaleme alınmış ve yazılı olarak 10 mart 2009 tarihinde Tüzük’ün 77 §§ 2 et 
3. maddelerine uygun olarak yayımlanmıştır. 

	 Lawrence Early	 Lech Garlicki 
	 Yazı İşleri Müdürü	 Başkan


